FESTICORTOS (Short Films
Festival) is an audiovisual show performed by boys, girls, and teenagers in
education centres. These shows started in 2008 and have continued to take place
yearly in Cordoba, Argentina.
Diversity is the principal
characteristic demonstrated since the first festival, which ranges from the
difference in ages, students’ social contexts, their levels, methods and types
of paperwork from the original institutions, as for the focus set in the
productions, without forgetting the multiplicity of genders and messages that
are shown in audiovisual format. The richness of the work that is presented
each year is linked, also, with the local, provincial, national and
international scenery from where they are sent. The development of each
audiovisual project implies work in the script, the previous gender, the
acting, the photography, the wardrobe and the edition. Everything
revolves around a developed theme. Nevertheless, there is a common concept present
in all productions: the identity of the producers.
The project proposes to set up
a space that transcends the limits of the classroom and the school. An
inter-institutional encounter to share different works that integrate a diverse
set of curricular disciplines, interests and genders, creating critical users
of multiple means of communication through the active participation, as
producers and as spectators of audiovisual productions. Additionally, it will
be used to favour the social inclusion of boys, girls, and teenagers in
cultural spaces that generate a space where audiovisual productions can take
place in the equality of conditions.
Next, we will be presenting a
selection of short films “without words” that do not need voice-recording nor
subtitles.
FESTICORTOS es una muestra de producciones audiovisuales realizadas por niños, niñas y jóvenes en ámbitos educativos, que se proyecta desde 2008, anualmente, en Argentina, ciudad de Córdoba.
La diversidad es la principal característica desde el primer festival tanto sea por las edades y los contextos sociales de pertenencia de los estudiantes, por los niveles, modalidades y tipos de gestión de las instituciones de origen, cuanto por los enfoques concretizados en las producciones, sin olvidar la multiplicidad de géneros y mensajes que se ofrecen en formato audiovisual. La riqueza de los trabajos que se presentan cada año está vinculada, también, con el paisaje local, provincial, nacional e internacional desde donde se envían.
El desarrollo de cada proyecto audiovisual implica trabajar en el guión, la gestión previa, la actuación, la fotografía, el vestuario y la edición. Todo gira en torno a una temática desarrollada. Sin embargo, hay un concepto común a todas las producciones: la identidad de los realizadores y realizadoras.
El proyecto propone habilitar un espacio que trascienda los límites del aula y la escuela. Un encuentro interinstitucional para compartir trabajos que integran diversas disciplinas curriculares, temáticas, intereses y géneros. Formar usuarios críticos de los medios de comunicación a través de la participación activa, como productores y como espectadores de producciones audiovisuales. Y favorecer la inclusión social de niños, niñas y jóvenes en espacios culturales generando un espacio donde las producciones audiovisuales participen en igualdad de condiciones.
Presentamos a continuación una selección de cortos "sin palabras" que no necesitan doblaje ni subtítulos
No hay comentarios:
Publicar un comentario